Koşulsuz kabul ihtiyacı: Ne yapmış olursa olsun her yönüyle kabul görme ve sevilme ihtiyacı karşılanmayan çocuk anne baba ile işbirliği yapma konusunda zorlanır, davranışını değiştirmektense direnir veya umursamaz davranır.
Tutarlı ve kararlı yaklaşım: Her gün aynı beklenti içinde olmak
önemli, bir gün dişini fırçalamamasına önemli bir şey değilmiş gibi yaklaşıp
ertesi gün unutmamasını beklersek davranış değişikliği oluşturmada yeterli
olunamayacaktır.
Başarabildiğini görmeye ihtiyacı: Ne yaparsa yapsın yeterli
olmadığını hisseden bir çocuk değişim için çaba göstermeyecektir. Bu nedenle
küçük çabalarını fark etmeli ve bu da çocuğa söylenmeli. Haftanın her günü
yatma saatini geciktiren bir çocuk haftada bir gün zamanında yatmayı
başarıyorsa bu önemli bir gelişmedir. Bunu haftanın iki gününe çıkarabilmek
önemlidir.
İhtiyaç duyduğu zamanı verebilmek: Çocuğun hızında ilerlemek
önemli, yetişkinin aceleci beklentisinin çocuğun dünyasında yeri yoktur. Kısa
sürede her beklentiye uyum sağlamasını beklemek anne baba çocuk arasında
çatışmaların artmasına neden olacaktır.
Çocuğun yapabileceği davranışı ondan beklemek: Çocuk yaşına ve
yeteneklerine uygun olmayan beklentiyi başaramayacağı için, her anne babanın
çocuğun içinde bulunduğu yaş özellikleri hakkında bilgi sahibi olması
önemlidir. Örneğin bir okulöncesindeki bir çocuğa odanı topla demenin bir
anlamı yoktur. O yaşta bir çocuk daha detaylı bir tarifi anlayabilir ve
uygulayabilir. Yerde duran oyuncaklarını oyuncak kutusuna koymalısın demek daha
yerinde bir beklentidir.
Davranış değiştirme sürecinde anne-babanın çocukla işbirliği yapması: Çocuğunuzda
oturmasını istediğiniz bütün davranışlar sadece çocuğunuzun değil, ailenin tüm
bireylerinin sorumluluğundadır. Çocuklar yapılması gerekenlerin emredildiği
ortamlarda değil, herkesin beraberce çalıştığı ortamda yer aldıklarında verimli
olurlar.
Çocuklarımızda davranış değişikliğini nasıl kazandırabiliriz?
Çocuğumuzdan
beklentilerimizin gerçekleşmesi durumuna göre onun beklentimize uygun
davranışları kazandığını ya da kazanamadığını düşünürüz. Eğer beklentilerimize
uygun davranışlar ortaya çıkmamışsa süreci gözden geçirmek gerekir. Elbette ki
bu süreç her eve her anne babaya göre farklı yaşanacaktır. Çocukların kişilik
özellikleri, fiziksel yapıları mutlaka dikkate alınmalıdır. Ancak burada önemli
olan anne-babanın çocuğun işini yapmayı bırakması ve kendisinin yapabilmesi
konusunda kararlı davranabilmesidir. Anne-babalar çocuklarının yapabilecekleri
şeyleri kendileri yaparak, yaşamları boyunca ihtiyaç duyabilecekleri önemli
yaşam becerilerinin gelişimini de engellemiş olurlar (karar verebilme, seçim
yapabilme, girişken davranabilme… gibi). Kişisel farklılıklar söz konusu olsa
da davranış değiştirmeye yönelik sürecin “ temel” ve ” değişmez”
öğeleri vardır.
Amacımız,
ister çocuğumuza temel alışkanlıkları kazandırmak olsun, ister oturmuş olumsuz
bir davranışı değiştirmek olsun, izleyeceğimiz adımlar şunlar olmalıdır:
1. Adım: Bilgilendirme
Çocuğun
davranışında istenen değişimin gerçekleşebilmesi için önce çocuğun bu değişim
hakkında bilgilendirilmesi gerekir. Çocuğun bu değişimi bir ihtiyaç olarak
görebilmesi için, nedenleri hakkında bilgi vermek önemlidir. Kuralların
neden konduğu ve beklentilerinizin önemi anlatılmalıdır. Çocuklar niçin bazı
işleri yapmak zorunda olduklarını anlar ve bilirlerse, ailesine yardım etmeyi,
değişimi kabullenmeyi ve bağımsız davranmayı benimserler.
2. Adım: Takip
Bilgilendirmeden
sonra, çocuğun söz konusu davranışı gösterebilmesi için bir süre tanınması
gerekir, bu süre içersinde yapılan takip sonucunda sorumlu davranışın ortaya
çıkıp çıkmadığına, ne sürede ortaya çıktığına, hangi zamanlarda davranışın
yapıldığına-yapılmadığına dikkat edilmelidir.
Beklentiler
ortaya konduktan sonra çocuğunuzun istenilen davranışı ortaya koyup koymadığını
takip etmeniz gerekir. “Acaba çocuğum ondan beklediğim gibi davranıyor mu?”
Çocuğunuza, istenilen davranışı kazandırmada takip süreci, sizin bu konudaki
kararlılığınızı ortaya koymanız açısından önemlidir. Çocuğun davranışlarını
takip etmekle, ona bu konuya verdiğiniz önemi ve gösterdiğiniz dikkati de
sözsüz olarak iletmiş olacaksınız. Beklediğiniz davranışı hatırlatmada tablo ve
liste gibi çocuğunuzun dikkatini çekecek birtakım görsel araçlar kullanmak
faydalı olabilir.
İstenilen davranış sergilendiğinde uygun pekiştirmeler kullanmak (“Bunu
yaptığını görmek beni mutlu etti” gibi) davranışın sergilenme sıklığını
artırmada büyük önem taşır.
Unutmayınız;
Anne-babalar
bir dedektif gibi davranarak çocuğu her adımında bir gölge gibi takip
etmemelidirler. Takip sürecinden, neler olup bittiğinin(davranışta meydana
gelen farklılığın) farkında olmak kastedilmektedir. İyi bir gözlemle
değişiklikler takip edilebilir. Bu süreçte anne babanın yanlış tutumları birçok
yeni çatışmaya sebep olabilir. Anne babasının kendisine güvenmediğini fark eden
çocuklar olumsuz bazı tutumlar sergilerler. Hırçın davranmak, değişime direnç
göstermek gibi…
3. Adım: Geri Bildirim
Belli
bir süre sonra gidişat hakkında bilgilendirmek gerekir. Eğer istenen sorumlu
davranışın sayısında artış varsa uygun pekiştirmelerle motive edilmeli, eğer
beklenen sorumlu davranışın ortaya çıkmasında sıkıntılar varsa, bu sıkıntılar
ve olası nedenlerinin çocukla paylaşılması gerekir.
Çocuğunuzun
beklediğiniz davranışı ne ölçüde yapabildiğini, ne ölçüde sıkıntı yaşadığını
sizden duymaya ihtiyacı vardır. Bu sebeple davranış değiştirme sürecinde belli
aralıklarla toplantı aralarının verilmesi gereklidir. Değerlendirme yaparken
kullandığımız dil de çocuğun özgüveniyle yakından ilintili olduğundan, pozitif
bir dil kullanmak önemlidir. (Örneğin; … yapmakta başarılı olduğunu görüyorum,
ancak … konusunda biraz daha gayret göstermen başarını artıracaktır.)
4. Adım: Hatırlatma
İstenen
davranış eğer gerçekleşmiyorsa yeniden hatırlatma sürecine gidilmelidir.
Yeniden bilgilendirme ile başlayan bu süreç davranış oturana kadar devam
etmelidir.
Özel ALEV İlköğretim Okulu Rehberlik Servisi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder